BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1. |
Bilakah bermulanya Tempoh Tanggungan Kecacatan? |
Tempoh Tanggungan Kecacatan bermula pada Tarikh Siap Kerja seperti yang tercatat dalam
Perakuan Siap Kerja. |
2. |
Berapa kalikah Jadual Kecacatan boleh dikeluarkan?. |
Jadual Kecacatan boleh dikeluarkan selagi dalam Tempoh Tanggungan Kecacatan, walau
bagaimanapun bilangan perlulah dihadkan
ketahap yang munasabah. |
3. |
Bilakah tarikh terakhir senarai kecacatan boleh dikeluarkan? |
Pada hari ke empatbelas (14) dari tarikh tamat Tempoh Tanggungan Kecacatan dan
diserahkan kepada kontraktor pada hari
tersebut. |
4. |
Adakah perlu untuk salinkan surat-surat mengenai membaiki kecacatan
kepada pihak penggerenti? |
Hendaklah dimaklumkan kepada penggerenti dan syarikat insurans. |
5. |
Bolehkah Pegawai Penguasa mengarahkah kontraktor untuk
membaiki kecacatan setelah
Perakuan Siap Membaiki Kecacatan
dikeluarkan?. |
Tidak boleh. |
6. |
Adakah perlu untuk mengeluarkan Perakuan Siap Membaiki Kecacatan
walaupun tiada kecacatan dalam
Tempoh Tanggungan Kecacatan. |
Ya dan Perakuan ini juga diperlukan bagi tujuan perlepasan Bon Pelaksanaan/ Wang
Jaminan Pelaksanaan dan bayaran Akaun
Muktamad. |
7. |
Bolehkah Arahan Perubahan Kerja dikeluarkan dalam Tempoh
Tanggungan Kecacatan? |
Tidak boleh, Arahan Perubahan Kerja hanya boleh dikeluarkan dalam tempoh kontrak kerja
sahaja (bermula dari tarikh milik tapak
sehingga tarikh siap kerja seperti tercatat dalam
Perakuan Siap Kerja). |
8. |
Berapa lamakah kontraktor boleh diberi masa untuk membaiki
kecacatan? |
Maksima tiga bulan dari tarikh penerimaan senarai kecacatan. |
9. |
Apakah tarikh yang perlu dimasukkan dalam ruangan telah
sempurna diperbaikkan di para 1
Perakuan Siap Membaiki
Kecacatan? |
Terdapat 2 keadaan seperti berikut: a) Sekiranya tiada sebarang
kecacatan, tarikhnya adalah tarikh
tamat Tempoh Tanggungan
Kecacatan.
b) Tarikh sebenar kecacatan siap
diperbaiki. |
10. |
Adakah kontraktor perlu memohon (dengan mengemukakan surat)untuk pelepasan Wang Jaminan Pelaksanaan 100% /baki 50% selepas Perakuan Siap Memperbaiki Kecacatan dikeluarkan? |
Tidak perlu |
11. |
Mengapa maklumat yang telah diisi tiada dalam paparan SMATRAK? Cth: Rekod Utama Projek |
Maklumat "SST telah tandatangan dan dikembalikan oleh Kontraktor?" adalah BELUM |
12. |
Mengapa terdapat 'error' pada paparan setelah mengisi Rekod Utama Baru projek? |
Kerana telah ada rekod utama menggunakan Nombor Kontrak yang sama |
13. |
Mengapa rekod kemajuan bayaran interim yang telah direkodkan tidak mengikut susunan |
Tarikh penilaian bagi setiap rekod tidak diisi sepenuhnya |
14. |
Bagaimana untuk menutup akaun jika kontraktor tidak dapat dikesan.
|
Tindakan menutup akaun boleh diteruskan tanpa menunggu kontraktor dikesan. Walau bagaimanapun bagi tujuan bayaran akhir, bayaran boleh diuat kepada pihak Amanah Raya.
Nasihat mengenai tindakan yang perlu diambil hendaklah diperolehi daripada pihak Akauntan atau Penasihat Undang-undang yang mana berkenaan
|